Tutoring is een interventie die 1-op-1 of in kleine groepjes wordt aangeboden aan leerlingen die moeite hebben met leren lezen. Aan de hand van toetsen en observaties wordt het leesprobleem in kaart gebracht, waarna een gerichte aanpak wordt ingezet. Het doel van tutoring is dat alle leerlingen goed en met plezier leren lezen. Meestal wordt tutoring in groep 3 ingezet, maar jongere of oudere leerlingen kunnen ook tutoring ontvangen. De tutoring wordt verzorgd door een leerkracht of door onderwijsondersteunend personeel, op een tijdstip buiten de reguliere taal-/leesles om. Tutoring is dus altijd een aanvulling op het reguliere aanbod, geen vervanging.

De tutorsessies vinden bij voorkeur 4-5 keer per week plaats en duren ca. 20 minuten per keer. Scholen kunnen gebruik maken van een tutoringprogramma of zelf de tutoringsessies vormgeven. Tutoring is maatwerk, de exacte vorm kon dus per leerling/groepje verschillen.

Digitaal tutorprogramma De BliksemBende
Door de Rijksuniversiteit Groningen is het tutorprogramma De BliksemBende ontwikkeld. De BliksemBende is een digitaal tutorprogramma voor kinderen in groep 3 en 4. Het doel van het programma is om leerlingen met een (mogelijke) leesachterstand op een effectieve, efficiënte en leuke manier te helpen om betere lezers te worden. Klik
hier voor meer informatie over De BliksemBende.